Thursday, June 21, 2012

Tips Emas | Simpan Emas Untuk Tabung Pendidikan

Bila dah kahwin bermula lah kehidupan kita membina sebuah keluarga. Daripada berdua akan jadi bertiga, berempat dan bermacam-macam lagi. Apabila sudah mempunyai cahaya mata sudah tentu sebagai ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anaknya. Bagi ibu bapa yang prihatin akan menyediakan tabung pendidikan anak-anak tidak kira melalui SSPN, tabungan bulanan ASB dan lain-lain lagi. Bagi pendapatan isi rumah yang kecil boleh mendisiplinkan diri dengan membuat simpanan RM 2 sehari untuk anak-anak bermakna sebulan kita mampu menyimpan RM60. Dan setahun kira-kira RM720. Jika dihitung apabila anaknya sudah mencapai usia 18 tahun simpanan pendidikannya adalah berjumlah RM 12960. 

Jika sebelum kahwin guna Dinar emas sebagai Mas Kahwin, lepas kahwin simpan emas untuk tabung pendidikan anak-anak pula. Maklumlah dah ada orang ketiga. Kalau simpanan wang kertas ditukar kepada simpanan emas jumlahnya pasti akan berlipat ganda. untungnya simpan emas kerana ia kalis kepada inflasi. Kalau simpan duit, nilai RM12960 untuk 18 tahun akan datang mungkin tak sebesar mana. Tapi bila simpan emas atleast 1 Dinar emas, kuasa belinya pada 18 tahun akan datang tetap sama dengan kuasa beli 1 Dinar hari ni, bahkan mungkin lebih. Andaian kenaikan emas 20% setahun dan 18 tahun bersamaan 360%. Banyak tu.

Katakan masa anak tu lahir kita beli 1 Dinar harga RM700. Setiap kali tahun ulang tahun hari jadinya hadiahkan 1 Dinar bermakna 18 tahun dah jadi 18 keping 1 Dinar. Selepas 18 tahun kenaikan adalah 360% yakni harga 1 Dinar pada waktu itu adalah RM2520. Ini bermakna tabung pendidikan untuk anaknya dah bernilai RM 45360.00.

Kaedah dan cara ini telah diamalkan oleh masyarkat cina sejak dahulu lagi. Bayangkan sekiranya berkemampuan buat simpanan emas 20g setahun beli pada harga RM3437. Maknanya selepas 18 tahun dah ada 18 keping 20g emas dengan kenaikan 360% berjumlah RM222717.60. Lepas duit untuk belajar, siap boleh beli kereta, dan ada baki lagi.. (itu andaian kenaikan 20% setiap tahun)

Simpanan emas sama seperti wang kertas yang disimpan di bank, Unit amanah saham dan unit trust. Dah tentu kita nak simpan lama kerana itulah jaminan kewangan masa depan dan keperluan tabung pendidikan anak-anak.

Wallahu a'lam

Its Maey
011 15772617
Putrajaya

3 comments:

  1. Good points....but I'll need to do extra research first...thank you...

    ReplyDelete
  2. silakan saudara.. ilmu yg baik elok dipanjang2 kan...

    ReplyDelete